divendres, 24 d’octubre del 2008

Descobrim Jclick author

El Dimecres dia 22 d'Octubre, a classe de Noves Tecnologies aplicades a l’educació, el professor ens va ensenyar a utilitzar el programa JClic author.

El Jclic, és una evolució del programa clic 3.0, una eina per a la creació d’aplicacions didàctiques multimèdia amb més de 10 anys d’història. Al llarg d’aquest temps han estat molts els professors i professores que l’han utilitzat per a crear activitats interactives on es treballen tant aspectes procedimentals com diverses àrees del currículum, des de l’educació infantil fins a la secundària. El JClic està desenvolupat en la plataforma Java que és un projecte de codi obert i funciona en diferents entorns i sistemes operatius.

Aquest programa, es basa en quatre aplicacions:
- JClic applet
Un "applet" que permet incorporar les activitats JClic en una pàgina web.
- JClic player
Un programa independent que permet realitzar les activitats des del disc dur de l’ordinador (o des de la red) sense que sigui necessari estar connectat a Internet.
-JClic author
Aquest és el JClic que vam utilitzar a la classe del Dimecres i és una eina d’autor que ens permet crear, editar i publicar les activitats de d’una manera més senzilla, visual i intuïtiva. - - JClic reports
És un mòdul de recollida de dades i generació d’informes sobre els resultats de les activitats fetes pels alumnes.

En l’àrea de treball JClic author, apareixen la barra de menús (fitxers, edita, insereix, eines, visualitza i ajuda) i els quatre apartats amb què s’organitzen les diferents eines del programa. Aquests apartats són:

- Projecte: des d’aquí, s’introdueixen i es modifiquen les dades generals del projecte.

- Mediateca: des de la mediateca, es gestionen les imatges i altres recursos multimèdia utilitzats en el projecte.

- Activitats: des d’aquest apartat es creen i es modifiquen les activitats del projecte.

- Seqüències: aquesta apartat incorpora les eines per crear i modificar seqüències d’activitats. Des d’aquí, es determina l’ordre en què es presentaran les activitats seguint un critèri des del punt de vista didàctic.

Quan creem un projecte nou, clicant en la barra de menú fitxers - nou projecte, podrem començar a preparar les diferents activitats que volem que apareguin en aquest clicant en la barra de menú insereix - nova activitat. En total, hi han 17 activitats:

Associació complexa
En aquest tipus d’activitat es presenten dos conjunts d’informació, però aquests poden tenir un número diferent d’elements i entre ells es poden donar diferents tipus de relació: un a un, elements sense assignar, etc.

Associació simple
Es presenten dos conjunts d' informació que tenen el mateix número d’elements. A cada element del conjunt d'imatge correspon només un element del conjunt origen.

Joc de memòria
Cada una de les peces que formen l’objecte apareixen amagades dos vegades dins de la finestra de joc. En cada jugada es destapen un parell de peces, que es tornen a amagar si no son idèntiques. L’objectiu és localitzar totes les parelles.

Activitat d’exploració
Es mostra una informació inicial i al fer clic en aquesta apareix, per cada element, una determinada peça d’informació.

Activitat d’identificació
Només es presenta un conjunt d’informació i s’ha de fer clic en aquells elements que compleixin una determinada condició.

Pantalla d’informació
Es mostra una conjunt d’informació i, opcionalment, s’ofereix la possibilitat d’activar el contingut multimèdia associat a cada element.

Puzle doble
Es mostren dos panells. En un apareix la informació desordenada i l’altre està buit. S’ha de reconstruir l’objecte en el panell buit arrossegant les peces una per una.

Puzle d’intercanvi
En un únic panell es barreja la informació. En cada jugada es commuten les posicions de dos peces fins aconseguir ordenar l’objecte.

Puzle de forat
En un únic panell es fa desaparèixer una peça i es barregen les restants. En cada jugada es pot desplaçar una de les peces que limiten amb el forat, fins a tenir-les totes en l’ordre original.

Text: completar text
En un text es fan desaparèixer determinats elements (lletres, paraules, signes de puntuació, frases) i l’usuari ha de completar-lo.

Text: omplir forats
En un text es seleccionen determinades paraules, lletres i frases que s’amaguen. La resolució de cada un dels elements amagats es pot plantejar de diferents maneres: Escrivint en un espai buit, corregint una expressió que conté errors o seleccionant en una llista entre diverses respostes possibles.

Text: identificar elements
L’usuari ha de senyalar fent un clic amb el ratolí determinades paraules, lletres, xifres, símbols o signes de puntuació.

Text: ordenar elements
En el moment de dissenyar l’activitat es seleccionen en el text algunes paraules o paràgrafs que es barrejaran entre ells. L’usuari ha d’intentar tornar a posar-ho en ordre.

Resposta escrita
Es mostra un conjunt d’informació i, per cada un dels seus elements, s’ha d’escriure el text corresponent.

Crucigrama
S’ha d’anar omplint el panell de paraules a partir de les seves definicions. Les definicions poden ser textuals, gràfiques o sonores. El programa mostra automàticament les definicions de les dos paraules que es creuen en la posició on es troba el cursor en cada moment.

Sopa de lletres
Consisteix en trobar les paraules amagades en una sopa de lletres. Les caselles neutres de la sopa (aquelles que no pertanyen a cap paraula) s’omplen amb caràcters seleccionats a l’atzar en cada jugada.

S’ha de tenir en compte, però que les activitats no s’acostumen a presentar soles, sinó empaquetades en projectes formats per un conjunt d’activitats i una o més seqüències, que indiquen l’ordre amb què s’han de mostrar.

Penso que el JClic author, és un bon sistema per introduir als alumnes a les Noves Tecnologies que cada dia prenen més rellevància en la nostra societat, al mateix temps que els motivem a avançar en el procés d’aprenentatge a través del joc, ja que a partir d’aquest poden aprendre molts conceptes nous, comprendre la realitat i crear.
Per a més informació sobre el programa JClic author feu clic aquí